Paleo – diet gör comeback under nytt namn

Dieter kommer och går hela tiden, nya rön hit och dit om vad som stämmer eller inte. Vill man vara på den säkra sidan gällande dieter kan man välja det som det bedrivits forskning på och det som faktiskt beprövats och lovordas av många. Om en diet låter logisk, kan det vara värt att testa, annars kan det vara värt att skippa den. 

fresh food

Vi har tidigare skrivit om utseenderelaterade trender, närmare bestämt hår och annan skönhet. Men nu ska det snarare handla om trender inom dieter och kostens värld. Det här med att banta, räkna kalorier och väga sin mat är ganska ute. Enligt många startade den ändringen med LCHF-trenden, men det är faktiskt så att detta sätt att tänka började med den så kallade stenåldersdieten. Det som kallas Paleo idag, är en utveckling på den gamla populära stenåldersdieten, som baseras på att människan bara ska äta sådant som gick att få tag på under stenåldern., alltså mat som vi är byggda för att äta enligt forskning. Detta innebär att man mest äter mycket protein, mindre kolhydrater och lagom mycket vegetabiliska fetter och fett från kött. Paleo är enligt många inte en diet, eftersom man har dagar där man faktiskt kan fuska lite. Man måste inte heller som i LCHF beräkna hur mycket kolhydrater man får i sig, här handlar det snarare om sunt förnuft. Det är snarare en livsstil, och låter ju fantastiskt, eller hur?

Detta är Paleo-kost

I en artikel i Expressen säger Åsa Söderberg, författare och förespråkare för Paleo, att hon märkt hur fler och fler som tidigare gillar LCHF gått över till Paleo. Detta kan bero på att de kanske mår bättre på en kost utan mejerier och att de kanske saknar att äta frukt. Fokus i Paleo-kost ligger mer på kvalitét och mindre fokus ligger på kalorier. Många som äter enligt Paleo vittnar om att deras kroppar och magar mår mycket bättre, att allt lixom fungerar som det ska. Vad får man då äta som man vill äta enligt Paleo? Man kan äta mycket kött, fisk, kyckling, skaldjur, alla slags grönsaker och rotfrukter, frukt, bär, nötter, frön fetter från kallpressade oljor samt fetter från kött.