Trend att handla med mobilen

I ett tidigare inlägg har vi skrivit om trenden för onlineshopping, hur det blir allt mer populär – och hur allt fler väljer att handla där snarare än att handla i affärer. Och nu har trenden växt ytterligare, det är nämligen på väg att bli allt vanligare att handla online via sin mobil. Göteborgs Posten rapporterar:

Mobilhandeln har ökat med 163 procent de tre senaste åren och 42 procent har köpt något via sin mobil eller surfplatta det senaste halvåret, enligt en kartläggning från betalföretaget Dibs. Läs mer här.

Hur kommer det då sig att vi väljer mobilen före datorn? Man menar på att det helt enkelt är för att mobilen är närmast till hands, och när en ser till sitt eget beteende kan man nog relatera till statistiken.

Vad innebär det då för företagen som säljer sina produkter via nätet? För det första är det såklart någonting som påverkar hur deras sajt ser ut. Den måste såklart vara mobilanpassad, så att det år lika enkelt att navigera sig fram som det är om man sitter vid datorn. Sen är det såklart bra att marknadsföra sig där ens målgrupp befinner sig, till exempel på Instagram där man från och med 1 oktober nu kan annonsera. Det gör nog en hel del för ens handel, speciellt om det är kläder av olika slag som man säljer.

Vad innebär det för dig som kund? Egentligen inte mycket, det är bara intressant statistik som visar toppdomänhur vårt köpbeteende förändras. Frågan är ju hur det kommer att se ut om 10 år? Det känns just nu, i och med den takt utvecklingen sker, att vi kommer kunna handla bara genom att tänka köp. Eller hur? Eller bara genom en knapptryckning snarare än hela köpprocessen. En undrar ju också om det kommer att sluta i att de fysiska affärerna försvinner helt? Ärligt, så känns ju det i så fall lite trist.